DentiNews.pl

Pasta do zębów BioMin

Najlepsze witaminy i minerały dla twoich zębów

Najlepsze witaminy i minerały dla twoich zębów
Twoje usta są jednymi z najważniejszych - i często pomijanych - części ciała i, podobnie jak każda inna część, wymagają określonych składników odżywczych i witamin.
 
Aby ułatwić ci drogę do zdrowego uśmiechu, przygotowaliśmy listę witamin i minerałów, których najbardziej potrzebuje twoja jama ustna. W ten sposób możesz mieć pewność, że jesz zdrowo nie tylko dla wyglądu swojej sylwetki, ale również dla zdrowia jamy ustnej.
 

Witamina A

Choć często kojarzy się z marchewką i dobrym wzrokiem, witamina A jest niezbędna do utrzymania ciągłej dostawy śliny w ustach. Pomaga też utrzymać zdrowe błony śluzowe, które pokrywają dziąsła i policzki, czyniąc je mniej podatnymi na choroby. Wspiera również produkcję śliny, która ma kluczowe znaczenie w usuwaniu niszczących bakterii i cząstek żywności z zębów i dziąseł.

 

Oprócz marchwi, witamina A znajduje się w innych pomarańczowych owocach i warzywach, takich jak papryka i słodkie ziemniaki, a także jest obecna w ciemnych, zielonych liściach: jarmużu, szpinaku i kapusty pastewnej. Można ją również znaleźć w białkach – w żółtkach jaj oraz w rybach.

 

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B, w szczególności niacyna i ryboflawina, chronią przed owrzodzeniem i zapaleniem jamy ustnej. Jeśli zauważysz, że często masz owrzodzenia lub stany zapalne dziąseł lub języka, poza umówieniem się na wizytę u dentysty, spróbuj włączyć więcej tych witamin do swojej diety. Możesz znaleźć niacynę i ryboflawinę w drobiu, rybach, czerwonych mięsach, produktach mlecznych, szpinaku, migdałach i roślinach strączkowych.

 

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do utrzymania silnej tkanki łącznej dziąseł. Bez jej wystarczającej ilości tkanki utrzymujące zęby w miejscu słabną, a zęby mogą się obluzować. Ponadto dziąsła mogą krwawić i może pojawić się ich zapalenie.

 

Czy wiesz, że szkorbut był spowodowany brakiem witaminy C? Spowodowało to, że wielu marynarzy niepotrzebnie traciło zęby, zanim odkryto, że posiadanie zapasów limonki lub cytryn może łatwo rozwiązać problem.

 

Dlatego należy spożywać pokarmy, takie jak słodkie ziemniaki, papryka, brokuły, jagody, pomarańcze, jarmuż i jagody, które zapewnią zdrowe tkanki dziąseł dzięki dużej ilości witaminy C.

 

Wapń

Wapń jest jednym z minerałów, który jest już dobrze znany z utrzymywania zdrowych zębów - i nie bez powodu! Twoje zęby i wspierające kości szczęki składają się głównie z wapnia. Jest on również niezbędny do normalnego rozwoju zębów i utrzymania ich silnych.

 

Gdy spożywasz zbyt mało tego minerału, twoje ciało automatycznie pobiera wapń, którego potrzebuje, z kości, co może zagrozić ich sile i integralności. Aby tego uniknąć i upewnić się, że kości podtrzymujące jamę ustną są tak mocne, jak to możliwe, należy włączyć do swojej diety produkty o odpowiedniej zawartości wapnia, takie jak zielone warzywa liściaste, brokuły, sardynki, migdały, rośliny strączkowe, ostrygi i oczywiście produkty mleczne (tylko takie, które nie mają za dużo cukru). A jeśli masz wątpliwości, rozważ zakup suplementów wapnia lub wizytę u lekarza.

 

Fosfor

Badania wykazały, że aby wapń mógł w pełni wchłonąć się do organizmu i utrzymywać zdrowie kości, należy go połączyć z fosforem. Większość produktów mlecznych zawiera zarówno fosfor, jak i wapń, jednak wiele suplementów wapnia nie zawiera fosforu.

 

Oznacza to, że aby czerpać korzyści z przyjmowania suplementów wapnia, fosfor będzie musiał być spożywany w pokarmach. Jedzenie bogate w fosfor to mleko, ser, jogurt, czerwone mięso, fasola, soczewica, orzechy i produkty pełnoziarniste.

 

Witamina D

Witamina D jest bardzo ważna dla zdrowia jamy ustnej, ponieważ umożliwia nam wchłanianie wapnia. Bez niego cała jama ustna cierpi na niedobór wapnia, co prowadzi do słabo rozwiniętych zębów, chorób dziąseł i próchnicy.

 

Możesz nabyć całą witaminę D, której organizm potrzebuje, siedząc przez 15 minut każdego dnia w bezpośrednim świetle słonecznym. Możesz również spożywać produkty takie jak mleko, jaja, ryby. W naszym klimacie warto suplementować witaminę D, co jednak należy skonsultować z lekarzem.

 

Witamina E

Witamina E została powiązana z zapobieganiem chorobom przyzębia i działa przeciwko niej na dwa sposoby: jednym jest zmniejszenie stanu zapalnego w jamie ustnej, a drugim jest fakt, że witamina E jest przeciwutleniaczem. Właściwości antyoksydacyjne witaminy E zwalczają utlenianie tkanki dziąseł, które mogłoby doprowadzić do wielu problemów.

 

Aby uwzględnić w diecie więcej pokarmów bogatych w witaminę E, spożywaj różne orzechy i nasiona, zielone warzywa liściaste, ryby i awokado.

 

Żelazo

Żelazo pomaga utrzymać liczbę czerwonych krwinek na odpowiednim poziomie, dzięki czemu układ odpornościowy organizmu działa tak, jak powinien i walczy z chorobami oraz infekcjami. Oznacza to, że bez wystarczającej ilości żelaza w organizmie, walka z chorobami dziąseł i zakażeniami jamy ustnej może być trudniejsza niż jest to konieczne.

 

Aby utrzymać sprawną ochronę, jedz bogate w żelazo pokarmy, takie jak jajka, owoce morza, czerwone mięso, pieczywo i zielone warzywa liściaste.

 

Potas

Potas odgrywa istotną rolę w zdrowiu kości, ponieważ blokuje pewne substancje w organizmie, które sprzyjają ich rozpadowi. Nie tylko chroni przed osłabieniem struktur podtrzymujących, takich jak szczęka, ale jest również niezbędny w krzepnięciu krwi. Oznacza to, że jeśli dziąsła od czasu do czasu krwawią podczas nitkowania lub jeśli doznasz urazu jamy ustnej, krew zakrzepnie bardziej efektywnie i rana będzie mogła goić się szybciej.

 

Pokarmy bogate w potas obejmują rośliny strączkowe, ciemnozielone warzywa, jogurty, mleko, sery, grzyby, banany i awokado.

 

Fluor

Fluor jest zwykle stosowany przez dentystów i w większości past do zębów jako środek do zwalczania próchnicy zębów i dziąseł. Wspomaga remineralizację szkliwa zębów, czyli ochronnej, zewnętrznej powłoki zębów, którą należy regularnie wzmacniać. Aby dodać więcej fluoru do diety, pij wodę z kranu (jeśli jest ona fluoryzowana), czarną herbatę i spożywaj więcej owoców morza.

 

Jod

Jod jest śladowym minerałem w organizmie, co oznacza, że niewielka jego ilość jest potrzebna, aby była skuteczna. Mimo tego, jod pomaga w rozwoju zębów i kości, ponieważ ułatwia wchłanianie wapnia w organizmie, który, jak wspomniano wcześniej, w dużym stopniu uzupełnia zęby i kości.

 

Jod odgrywa również rolę w zdrowym funkcjonowaniu gruczołów tarczycy, które gdy nie są regulowane, mogą powodować obrzęk w całym ciele, a także problemy z metabolizmem. Aby mieć pewność, że otrzymujesz odpowiednią dawkę jodu, twoja dieta powinna zawierać skorupiaki, wodorosty, czosnek, nasiona sezamu oraz rozsądne dawki soli jodowanej.

 

Cynk

Cynk jest kolejnym minerałem śladowym i można go naturalnie znaleźć w ślinie. Udowodniono, że zwalcza wzrost bakterii i płytki nazębnej, które mogą rozkładać zęby i tkanki dziąseł, powodując ubytki i choroby dziąseł. Możesz upewnić się, że twoja jama ustna otrzymuje taką ilość cynku, jakiej potrzebuje, spożywając: orzechy nerkowca, czerwone mięso, nasiona dyni, ostrygi, grzyby, ciemną czekoladę i rośliny strączkowe.

 

Nie zapominaj, że podczas utrzymywania zbilansowanej diety ważne jest pamiętanie o zdrowiu jamy ustnej. Regularne kontrole dentystyczne mają zasadnicze znaczenie w utrzymaniu naszych zębów i ust zdrowych. Powyższe wskazówki powinny pomóc ci zachować zdrowy i piękny uśmiech na długi czas.





Splat Whitening - Hard - pomarańczowa szczoteczka wybielająca o twardym włosiu

17.9 zł

Tandex Flexi Micro Fine Coral 25 szt. Różowy

64.99 zł

14.99 zł